تنظيمات V-ray براي يك طراحي داخلي قسمت اول

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(1 رای)

1- تنظيمات بخش GI :

1 - 1 - ابتدا scene مورد نظر را باز كنيد. ( از اينجا مي توانيد آن رو دانلود كنيد )

1- 2- برنامه V-ray رو به عنوان موتور رندر انتخاب كنيد.

براي انتخاب موتور Vray براي رندر گرفتن ابتدا پنجره تنظيمات رندر را باز ميكنيم ( كليد F10 ) سپس از سربرگ Common گزينه كركره اي Assign Renderer باز كرده و در قسمت Production برنامه Vray را انتخاب ميكنيم

هنگامي كه تنظيمات V-ray بصورت پيش فرض هستند ما نمي توانيم خيلي راحت و سريع يك Preview ابتدايي براي مشاهد كيفيت كار داشته باشيم. براي همين مجبوريم قبل از رندر اول ، تغييراتي كمي رو در آن لحاظ كنيم.

1- 3- سربرگ Renderer را انتخاب كرده و از منوي كركره اي Global Switches گزينه Override mtl را تيك زده و از داخل آن VRayMtl را به عنوان متريال پيش فرض انتخاب ميكنيم.

1- 4- از منوي كركره اي Image Sampler در قسمت Type گزينه Fixed را انتخاب كرده .

1- 5- مقدار resolution را 400 در 325 قرار دهيد.( از سربرگ Common )

1- 6- منوي كركره اي System را انتخاب كرده و مقدار Render Region Division را 32 در 32 پيكسل قرار دهيد.

1- 7- شما ميتوانيد در صورت تمايل براي نشان دادن زمان بر روي تصاوير گزينه Frame Stamp را از منوي كركره اي System تيك بزنيد .

1- 8- از كار يك رندر بگيريد.

 2- رند با استفاده از GI :

2- 1- از منوي كركره اي Indirect illumination  گزينه On را تيك زده تا GI فعال شود.

2- 2- از همين منوي كركره اي گزينه Light cache را بعنوان GI engine براي هر دو قسمت انتخاب كنيد.

2- 3- در منوي كركره اي Light cache مقدار Subdivs را 500 قرار دهيد ( اين تنظيم براي هنگامي است كه ميخواهيم يك مشاهده ( Preview ) سريع از كار داشته باشيم. در رندر پاياني ما اين مقدار را دوباره به 1000 براي كيفيت كار قرار ميدهيم.

2- 4- از همين منو مقدار Interp. samples را براي يك رندر سريع به 5 ( پنج ) تغيير ميدهيم.

2- 5- گزينه Show calc phase را در همين منو فعال سازيد.

2- 6- حالا يك رند از كار بگيريد.

رندر گرفته شده داراي Noise زيادي ميباشد ولي براي مشاهده و درنتيجه تنظيم نور كار مناسب است.

3- Tweaks :

3- 1- زماني كه تصوير خيلي تاريك بنظر ميرسد ، ما بايد مقداري آن را روشن كنيم ، براي اين كار چندين راه وجود دارد، يكي از راه ها افزايش شدت نور قرار داده شده در كار است، در صورت استفاده از نورهاي مستقيم اين عمل سبب افزايش خيلي زياد نور در يك ناحيه خاص ميشود و ديگر نقاط تصوير تنها مقداري روشنتر ميشود.

براي مثال در تصوير زير شدت تمامي نورهاي به كار رفته دو برابر شده است.

همانطور كه مي بينيد افزايش شدت نور سبب روشن شدن تصوير مي شود و همچنين ميزان كنتراست را افزايش مي دهد. تصوير همچنان تاريك است، براي رفع اين مشكل ما مي توانيم دوباره شدت نور را افزايش دهيم ولي نور مستقيم سبب افزايش بيش از حد نور در يك منطقه خاص مي شود و تصوير را غير واقعي جلوه مي دهد و همچنين باعث كاهش سرعت رندر گرفتن توسط دستور GI مي شود، بنابراين ما به جاي افزايش شدت نور، ميزان روشنايي مصالح را بسادگي افزايش ميدهيم.

3- 2- به قسمت Material Edtior برويد و VRayMtl پيش فرض را در يكي از Slot ها قرار دهيد، ( با كشيدن Override mtl بر روي يكي از خانه هاي متريال اديتور و رها كردن آن سپس گزينه Instance را انتخاب كنيد)

3- 3- متريال كپي كرده شده را انتخاب كنيد و در قسمت Diffuse ميزان RGB را (200، 200 ،200) قرار دهيد

3- 4- حال يك رندر از كار بگيريد.

نتيجه كار مقداري بهتر است

4- GI بهتر:

تنظيمات GI كه ما تا حالا انجام داديم تنها براي يك رندر سريع و هنگامي كه شما قصد انجام تغييرات و تنظيمات بر روي كار را داريد مناسب ميباشد و هنگامي كه شما تغييرات كار را انجام داديد نوبت به تعريف دوباره GI براي گرفتن يك  رندر خوب مي شود

4- 1- براي primary GI engine  گزينه Irradiance map را انتخاب كنيد.

4- 2- به منوي كركره اي Irradiance map رفته و ميزان Current preset را Medium قرار دهيد.

4- 3- از همين منو در قسمت Option گزينه Show calc phase را فعال كنيد.

4- 4- از كار يك رندر بگيريد.

رندر گرفتن كار زمان بيشتري مي بري زيرا V-Ray مجبور است محاسبات بيشتري را انجام دهد.

5- آناليز بهتر و noise كمتر:

5- 1- از منوي Image sampler نوع Type را Adaptive DMC قرار دهيد.

5- 2- GI را غير فعال سازيد. ( در منوي Indirect illumination )

5- 3- از كار يك رندر بگيريد.

ميزان niose تصوير بيشتر شده است، بايد تنظيماتي بر روي rQMC sampler انجام دهيم.

5- 4- به منوي rQMC sampler رفته و ميزان Min. samples  را 16 و مقدار Noise threshold را 0.002 قرار دهيد.

5- 5- يك رندر از كار بگيريد.

مقدار noise كمتر شده است اما هنوز از بين نرفته است، كاهش Noise threshold و افزايش ميزان Min. samples كمك بيشتري به ما نميكند، به طور ساده ما به ميزان بيشتري samples در منطقه نوراني احتياج داريم، يك راه براي اين كار رفتن به تنظيمات VRayLight و افزايش subdivs مي باشد؛ به هر حال اگر ما تعداد زيادي نور در تصوير داشته باشيم تنظيم تمامي آنها كار مشكلي مي باشد، براي همين ما از Global subdivs multiplier براي انجام اين كار استفاده ميكنيم.

5- 6- در منو rQMC sampler ميزان Global subdivs multiplier را 4 قرار مي دهيم و يك رندر از كار مي گيريم.

5- 7- همچنان در تصوير مقداري Noise وجود دارد، ما ميتوانيم براي رفع اين مشكل ميزان Global subdivs multiplier را دوباره افزايش دهيم تا وقتي كه تصوير بدون Noise شود. مقدار Global subdivs multiplier را 16 قرار ميدهيم تا مقدار Noise در اين تصوير ناچيز شود. و يك رندر از كار ميگيريم.

  ادامه در قسمت دوم

نوشته شده توسط مهندس قاسمپور

خواندن 37254 بار آخرین بار تغییر یافته جمعه, 18 ارديبهشت 1394 16:58

لطفاً این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ارسال نظر

کادرهایی که با علامت (*) مشخص شده اند وارد کردن اطلاعات در آنها الزامی می باشد. کد HTML مجاز نیست.

عضویت در خبرنامه

تماس با ما

  • قاسمپور 0060167933913
  • greatmemar@yahoo.com
  • فرم تماس با ما
  • آیدی یاهو: greatmemar آیدی اسکایپ: greatmemar8570