مسجد جامع اصفهان نمودی از تعامل سنت ایرانی و معماری کلاسیک غربی بخش دوم

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(0 آرا)

مسجد جامع اصفهان نمودک از تعامل سنت ایرانی و معماری کلاسیک غربی

این مسجد مجموعه تاریخی وسیعی را به ابعاد ۱۷۰۱۶۰ متر در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه نشان می دهقد و امروز شامل قسمتهای مختلفی است از قبیل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، ضمن چهار ایوانی شبستانها، مدرسه محراب الجایتو که تقر یک نمایانگر سیر دقتر معمارک اسلامی در دوره اک خاص اقستند. بنا بر شواهقد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روکویرانه مسجد قدیمی ترک ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجرک در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه هقای ابنیه ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود( دهقیاشی، ۱۳۰: ۱۳۸۳). مسجد جامع اصفهان تماد پایدارک از تقابل سنت اصیل شرقی و قنر مسیحی است و انعکاس دهقنده رویکرد تمدتی از منظر کارکرد و هقویت و ارزشهاک آن است. هقمچنین مسجد جامع اصفهان در دوره سلجوقی بنا شد و یکی از شاهقکارهقاک سبک رازک است. این عناصر که برشی از معمارک کلیسا است به شرح زیر است: الف) محراب: طاقنمایی است که جعت نمازگذارک را نشان می دهقددر واقع مذیح شکل کوجک شده محراب است که در کلیساک مسیحی وجود دارد. وجود محراب در قمه مساجد لازم نیست. در مسجدک که بطور صحیح جهت یافته دیوار قبله بعنوان شاخصی اقدایتگر، محراب را غیر ضروری می کند (براند، ۱۳۸۳). مسجد جامع اصفهان از مساجدی است که محراب های متعددی دارد. بلند آوازه ترین محراب آن در ضلع شمالی ایوان عربی آن، در شبستانی که بوسیله اولجایتو ساخته شد قرار دارد. این محراب نمونه نفیسی از تزئین است با گل و بته و شکل . هقاشت محراب دیگر در این مسجد وجود دارند که تدریجا ساخته شده است( ییرنیا، ). ب) منیر منیر در معماری اسلامی هرگز به سان محراب وجهه تقریبا جهانی بدست نیاورد. کارکرد آن بیشتر در صالات جمعه بود و بالطبع در مساجد جامع مورد مصرف داشت. جزء جدایی ناپذیر نماز جمعه بود و منبر مکاتی براک خطیبنمونه مشابه منبر در مراسم عبادک مسیحی، سکوک وعظ است (براند، ۱۳۸۳). مشهورترین منبر مسجد جامع اصفهان، منبرک است که به محراب اولجایتو وابسته است. این منبر از چوب ساخته شده و دارای امنیت کارک نفیسی است، منبر عموما در زمره آثاثیه مسجد بشمار می رود(پیرنیا، ). عمقصورہ: مقصورہ از نظر شکل عبارت است از یک فضا کا محصور و مربع شکل در درون مسجد و در مجاورت محرابریشه و خاستگاه مقصوره هر چه باشد کمترین تردیدی در نوع کارکرد نمادین آن نیست. از مقصوره نمونه کمترک باقی مانده و محتمل است که این وضعیت بازتابی از ندرت نمونه های آن در سدههای میانه باشد (براند ۵۰ : ۱۳۸۳).

خواندن 502 بار

لطفاً این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ارسال نظر

کادرهایی که با علامت (*) مشخص شده اند وارد کردن اطلاعات در آنها الزامی می باشد. کد HTML مجاز نیست.

عضویت در خبرنامه

تماس با ما

  • قاسمپور 0060167933913
  • greatmemar@yahoo.com
  • فرم تماس با ما
  • آیدی یاهو: greatmemar آیدی اسکایپ: greatmemar8570