فرم در معماری بخش چهارم

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(0 آرا)

ارزشهای زیبایی شناختی

انسان در آفرينش هر فضاي زيستي تلاش مينمايد تا از لحاظ هنري و فرهنگي نيز فضا يا پديده‌اي خلق كند كه زيبا، خوشايند و تحسين برانگيز باشد و اين خصوصيت يعني جنبه‌هاي زيبايي شناسانه است كه همواره انسان را به آفرينش آثار بديع تشويق مي‌كند. سطوح و لايه‌هاي گوناگون ارزشهاي زيبايي شناختي را ميتوان به سه گروه طبقه بندي كرد :

الف - ارزشهای پايدار:

در معماري مانند ساير هنرها ميتوان تأثير برخي از پديده ها و جلوه هاي عميق فرهنگ ملي و ديني را به شكل الگوها و صورتهايي پايدار مشاهده كرد. برخي از انواع طرحها و الگوهاي پايدار در معماري ايراني مانند طرح چهار صفّه و طرح چهار باغ را ميتوان از اينگونه طرحها و الگوها دانست.
در معماري مسيحي نيز تأثير نقش صليب در طراحي كليساهاي تاريخي بسيار آشكار و ملموس
می باشد. اينگونه از صورتها و ارزشها ناشي از عوامل و پديده هاي اصلي فرهنگ و تمدن يك قوم يا ملّت
است و بهمين دليل از لحاظ گسترة تاريخي و جغرافيايي غالبا” بسيار پايدار و طولاني مدت هستند. پايداري اين صورتها يا الگوها به معني فقدان پويايي آنها نيست.

ب - ارزشهاي نيمه پايدار :

سبك را ميتوان گونه‌اي از صورتها، الگوها و بازتاب ارزشهاي هنري دانست كه از لحاظ تاريخي،
دوره‌اي ميان‌‌مدت را دربرمي‌‌گيرد. در تاريخ هنر يك ملّت سبكهاي متعددي در هريك از هنرها پديد مي‌آيد يا حتي در برخي از هنرها چند سبك در چند حوزه جغرافيايي در يك دوره شكل مي‌گيرد.

تغییر سبکهای معماری در برخی از کشورها در دوره های تاریخی مختلف به جهت تغییرات سیاسی و در برخی دیگر به سبب تحوّلات فرهنگی واقع می شود.

ج- ارزشهاي ناپايدار :

ارزشها و صورتهايي نيز كم و بيش در همه هنرها و حتي برخي از صنايع و پيشه‌ها ميتوان يافت كه تنها در گسترۀ زماني كوتاه‌ مدت مورد توجه قرار مي‌گيرند و غالبا” تأثير اساسي و ساختاري در اركان هنر يك قوم يا ملّت ندارند و در پي برخي از انواع دگرگونيها و تبادلات فرهنگي، هنري و اجتماعي بين گروهها، قومها و ملتهاي گوناگون پديد مي آيند مانند « مُد » كه در دورة معاصر به شكل گسترده شاهد آن هستيم، از صورتهاي ناپايدار وگذرا به شمار مي‌آيد.

4-3- ابداع و خلاقیّت

در كنار عوامل فوق نميتوان نقش ابداع و خلاقيت هنرمند را در شكل دادن به هرگونه اثر هنري منجمله معماري ناديده گرفت.

صورت فضاي معماري از يك‌سو به پيروي از ماده و از سوي ديگر به سبب دگرگوني در آرمانها، ارزشها و معيارهاي زيبايي شناسانه وگسترش تبادلات فرهنگي و هنري بطور روزافزون درحال دگرگوني خواهد بود. از يك طرف فرم بيانگر عملكرد فضا است و ازطرف ديگر نماد خلاقیّت معمار و مشخّصه افكار، روحيات و مهارتهاي هنري او است.

طراح يا معمار نه براي دستيابي به ساده‌ترين، ابتدايي‌ترين و كاركردي‌ترين شكل فضا، بلكه براي رسيدن به آرماني‌ترين، زيباترين و عالي‌ترين صورت فضاي معماري تلاش ميكند و حاصل آن میتواند یک اثر هنری      تحسین برانگیز و تأثیرگذار باشد.

خواندن 551 بار

لطفاً این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ارسال نظر

کادرهایی که با علامت (*) مشخص شده اند وارد کردن اطلاعات در آنها الزامی می باشد. کد HTML مجاز نیست.

عضویت در خبرنامه

تماس با ما

  • قاسمپور 0060167933913
  • greatmemar@yahoo.com
  • فرم تماس با ما
  • آیدی یاهو: greatmemar آیدی اسکایپ: greatmemar8570